Cristian Sida aduce expoziția „Passepartouze” la Muzeul Național de Artă din Timișoara – o incursiune în dialogul dintre haos, culoare și memorie vizuală
Muzeul Național de Artă din Timișoara (MNArT) găzduiește, între 22 octombrie și 26 noiembrie 2025, expoziția „Passepartouze”, semnată de artistul și profesorul universitar Cristian Sida. Vernisajul va avea loc miercuri, 22 octombrie, la ora 18:00.
Noua expoziție aduce pe simezele muzeului o selecție de lucrări monumentale care explorează granițele dintre ordine și haos, între figurativ și abstract, într-un limbaj vizual ce poartă amprenta inconfundabilă a artistului.

„Titlul „Passepartouze” este un joc de cuvinte între *passepartout (paspartu) și *partouze (orgie – în sensul de delir, în cazul lucrărilor), unde nimic nu este prestabilit în afară de structura grafică și picturală, ca matrice din care iese și se construiesc haosul, întâmplările și interogațiile de zi cu zi. Amprenta joacă un rol esențial, la fel și monotipul, textele aleatorii”, explică prof. univ. dr. Cristian Sida.
Un joc între sens și libertate
Titlul expoziției, Passepartouze, este el însuși un joc de sensuri – o combinație între passepartout și partouze („orgie” în sensul de delir artistic), definind libertatea totală a procesului de creație.
Expoziția reunește lucrări de mari dimensiuni din seriile „Satyricon” și „Pour les Privés d’Amour et de Pinard”, realizate între 2005 și 2025, în tehnici mixte de acrilic, grafisme și obiecte integrate. Fiecare piesă este o poveste cromatică complexă, în care desenul, monotipul și textele aleatorii se transformă în straturi vizuale ale unei realități interioare.

„A existat – și continuă să existe – un mariaj complex, uneori tensionat, între abstract și figurativ. Spuneam și altădată: în copilărie nu pictam, ci desenam. Iar desenul, la acea vârstă, vine firesc cu nevoia de a reprezenta lumea, de a imita realitatea prin contururi: personaje, case, peisaje imaginare, basme. În 2006, odată cu lucrările din seria Satyricon, am făcut un compromis asumat: am început să injectez abstracția cu elemente grafice, forme ce păstrează o urmă de figurativ, chiar dacă filtrate de imaginar.
Încă mă neliniștește întrebarea: formă sau culoare? Paradoxal, în clipa în care culoarea prinde formă, începe să povestească – dar cu fiecare poveste spusă, parcă își pierde din prezență, se estompează. Cu toate acestea, nu pot exista fără desen. E un partener de antrenament, o prezență constantă, aproape vitală. Desenez și în minte, și vizibil, ca într-un dialog interior rostit cu voce tare.
Textele care însoțesc lucrările mele s-au născut inițial dintr-o selecție instinctivă – versuri întâmplătoare din melodiile pe care le ascultam în timp ce pictam. Pentru mine, aceste texte nu sunt doar însoțitoare, ci parte din limbajul vizual însuși – extensii ale ideii plastice, componente ale unei recuzite personale, uneori suprarealiste, care oferă noi piste de lectură”, declară artistul.

Despre Cristian Sida
Cristian Sida este profesor doctor la Facultatea de Arte și Design a Universității de Vest din Timișoara, la specializarea Pictură, și membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. De asemenea, este membru de onoare al Association Atelier International d’Artistes Plasticiens din Franța.
Artistul trăiește între Timișoara și Franța, participând constant la expoziții și proiecte internaționale. A expus la Paris, Viena, New York, Salzburg, Budapesta, Izmir și Karlsruhe, fiind distins cu numeroase premii, printre care Premiul „Eugen Todoran” pentru excelență în cultură, Premiul pentru pictură la Bienala Internațională de la Izmir și Premiul de Excelență în Pictură UAP România.
Lucrările sale monumentale pot fi întâlnite în spații publice din Corsica și Méricourt (Franța), iar în toamna acestui an va reveni cu un nou proiect într-un sit UNESCO.
Parteneri: Cramele Recaș, Rețele Electrice


best of timisoara


Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!