Teatrul German de Stat invită publicul spectator la cea mai nouă producție din repertoriul său – Slugă la doi stăpâni, o commedia dell’arte scrisă de marele Carlo Goldoni, montată de Niky Wolcz.
Cu: Rareș Hontzu, Isa Berger, Boris Gaza, Richard Hladik, Alma Diaconu, Robert Bogdanov-Schein, Franz Kattesch, Silvia Török, Harald Weisz, Daniel Ghidel, Aida Olaru, Radu Brănici, Simona Vintilă, Tatiana Sessler-Toami, Yannick Becker, Thomas Kattesch (invitat) Mina Șelariu (invitată), Ștefan Bogdan (invitat), Eva Bancea (invitată), David Săracu (invitat), Corina Fratuțescu, Adelina Cătană, Matei Bumbescu, Adrian Georgescu, Dumitru Părpăluță, Alexandru Pacev.
Regie: Niky Wolcz (invitat) • Decoruri: Helmuth Stürmer (invitat) • Costume: Ioana Popescu • Video: Cristian Ienciu • Light Design: Cosmin Anania •Vorbire scenică: Ulrike Schulze (invitată) • Asistență de regie: Isolde Cobeț • Asistență de decor, măștile și rechizitele: Fehervári Zsolt (invitat) • Pregătire muzicală: Roxana Ardeleanu (invitată) • Machiaj: Bojita Ilici • Design-ul perucilor: Lucia Preda (invitată) • Regie tehnică: Cătălin Tănase.
Premiera va avea loc sâmbătă, 23 martie 2024, începând cu ora 19.30, iar următoarea reprezentație se va desfășura a doua zi, 24 martie, de la aceeași oră. Apoi vor mai urma alte două reprezentații în 19 și 20 aprilie 2024.
Bilete, aici: https://www.entertix.ro/evenimente?s=teatrul+german
Despre Slugă la doi stăpâni, o commedia dell’arte
Frumoasa Beatrice din Torino pleacă în căutarea iubitului ei, Florindo, care este acuzat de crimă și s-a ascuns. Deoarece ne aflăm în secolul al XVIII-lea, ea călătorește neobservată în haine bărbătești și este însoțită de servitorul Truffaldino. Fără să știe unul de celălalt, cei doi îndrăgostiți se întâlnesc în același han din Veneția. Și așa, ca și cum nu ar fi fost suficiente complicații existente, Truffaldino produce neintenționat altele noi, deoarece se angajează în același timp și ca servitor al lui Florindo. În cele din urmă, în cea mai de succes comedie a lui Carlo Goldoni, iubirea și bucuria de a trăi înving.
Personajele piesei Slugă la doi stăpâni corespund indicațiilor Commedia dell’arte: există cei doi Pantalone și Dottore, apoi Arlecchino – aici Truffaldino -, și chiar două cupluri îndrăgostite. La aceste personaje importante se adaugă gazda Brighella și camerista Smeraldina. În contrast cu comedia clasică de improvizație, personajele nu reprezintă doar idei sau tipologii, ci sunt în mare măsură individualizate. Goldoni, a cărui inspirație literară au fost comedii de moravuri scrise de Molière, și a cărui simpatie se îndreaptă către Smeraldina și Truffaldino, portretizează aici ascensiunea burgheziei.
Despre regizorul Niky Wolcz
Niky Wolcz s-a născut la Timișoara și a studiat actoria la Institutul pentru Artă Teatrală și Cinematografică din București. Și-a început cariera de actor la TGST, iar mai târziu a jucat la renumitul Teatru Bulandra.
După ce a părăsit țara în 1975, a regizat la numeroase teatre și opere din Germania, printre care Bochum, Essen și Frankfurt, dar și în Austria, Elveția și Franța. De la mijlocul anilor 1990, Wolcz a predat actoria la Universitatea Columbia din New York, împreună cu soția sa Ursula. A lucrat ca regizor și coregraf printre altele la Teatrul La MaMa din New York, la American Repertory Theatre din Boston și la Metropolitan Opera din New York.
Despre acest spectacol, jucat autentic cu măști, regizorul Niky Wolcz spune:
„Măștile și figurile fixe, pe care Goldoni le eliminase inițial, revin în Slugă la doi stăpâni. Se spune adesea că masca în Commedia dell’arte ascunde ceva. Ea este considerată nepsihologică, dar de fapt este foarte psihologică și concentrează principalele caracteristici ale personajelor într-o formă grotescă. Aici e vorba de a dezvălui, nu de a ascunde. Masca denunță personajul, continuând în același timp vechile tradiții teatrale și adoptând arhetipuri.”
Despre Carlo Goldoni
Dramaturgul italian de comedie Carlo Goldoni s-a născut în 1707 la Veneția și a murit în 1797, la puțin timp după ce Revoluția Franceză a inaugurat era burgheziei. Este totodată o perioadă a Iluminismului, în care clasa educată s-a preocupat de probleme legate de drepturile civile și umane, și în care oamenii s-au îndepărtat tot mai mult de ideologia bisericii. „Cogito, ergo sum”, se spunea deja în secolul al XVII-lea, conform lui Descartes: oamenii au descoperit că sunt indivizi, rațiunea a determinat viziunea asupra lumii.
Goldoni a fost un autor foarte productiv, chiar dacă multe dintre operele sale au fost create conform unor tipare obișnuite în acea perioadă. A studiat filosofia și dreptul, s-a dedicat teatrului încă din tinerețe și a lucrat, printre altele, ca dramaturg rezident la Teatro Sant’ Angelo din Veneția, un oraș incredibil de bogat pentru epoca aceea, în care teatrul și opera înfloreau. Rivalitatea cu Carlo Gozzi l-a determinat să răspundă chemării regelui francez și să se alăture Comédie Italienne la Paris. A reușit să înlocuiască comedia de improvizație tradițională și să stabilească un stil care reflecta societatea. A lăsat posterității 150 de comedii, cinci tragedii, scenarii pentru actori și librete. Goldoni a adus teatrul în epoca modernă.