Classical ME Summit 2024 | Viitorul muzicii clasice: concerte cu elemente surpriză și experiențe „blind” în sălile de spectacol
Provocările și viitorul muzicii clasice au fost principalele teme ale celei de-a treia ediții a Classical ME Summit, care a reunit la Timișoara, timp trei zile, reprezentanți de top ai asociațiilor muzicale europene și ai orchestrelor internaționale.
E o nouă epocă pentru industria muzicii clasice, admit specialiștii care au fost prezenți la Timișoara. Ei caută soluții pentru integrarea noilor tehnologii în conceptele de spectacol, dar și noi formule pentru promovarea tinerilor artiști. Scopul final: atragerea publicului în sălile de concerte.
Pentru Federico Hernandez, directorul asociat al agenției globale de management artistic Harrison Parrott, provocarea este să identifice și să experimenteze diverse tipuri de concerte neconvenționale.
„Avem mari provocări înainte. Vorbim în principal despre tehnologie, inteligența artificială, Metavers, dar și despre schimbările sociale care ne fac să petrecem mai mult timp acasă.”, a declarat Federico Hernandez.
El a venit de la Madrid să își împărtășească ideile cu colegii de breaslă.
„În sala de concert se întâmplă ceva care nu ține doar de muzică, ci și de ideea de a ne aduna și de a asculta ceva unic, care nu poate fi repetat. Pentru a atrage oamenii la concerte, cred că trebuie să le facem mai dinamice. Pentru mine, cel mai important element este surpriza, imprevizibilul. Există concerte numite «casual» , unde muzicienii poartă blugi și atmosfera este mult mai relaxată. Pot exista și concerte tip «blind date» sau concerte «oarbe», unde nu știi ce se va întâmpla sau care va fi programul. Experimentăm câteva formule, dar în acest moment nu cred că există ceva care să fi primit sprijin unanim.”, a mai spus Federico Hernandez.
Discuție despre viitorul tinerilor muzicieni din România și provocările autopromovării internaționale, moderată de Valentina Băițan (TVR Cultural). alături de profesioniști importanți din managementul cultural și muzical: Ovidiu Andriș, Cristina Uruc, Alexandru Mija și Alexandra Solea.
Alexandra Solea este specialistă în management cultural, o personalitate activă în domeniul muzicii clasicii și al artelor performative. Ea le-a vorbit celor prezenți la summit despre impactul inteligenței artificiale în industrie.
„Inteligența artificială ne poate ajuta în partea de management, de pregătire. Dacă eu cred că AI-ul poate înlocui artiștii pe scenă, de tipul holograme? Asta depinde de perspectiva generațiilor. Eu nu m-aș putea bucura la fel în momentul în care, de exemplu, mă uit la un concert live cu artiști pe scenă și mă uit la un concert care folosește holograme. E o altă trăire, sunt alte tipuri de emoții care sunt generate. Generațiile mai tinere, care s-au născut digitale, aici e o întrebare «tricky». Nu știm exact, depinde foarte mult de cum reușim noi să le transmitem valorile culturale, cum reușim să îi facă să aprecieze și să înțeleagă valoarea actului artistic. Pentru că asta este perspectiva pe care trebuie să o considerăm. Este foarte mult legată și de viziuni estetice, și de filosofie, și de partea de valoare artistică.”, a spus Alexandra Solea care, în prezent, colaborează cu Rome Business School și Universitatea Națională de Muzică din București.
Timpurile sunt provocatoare și pentru cei care duc munca promovării artiștilor și a orchestrelor. Jonas Grunau, managerul și co-fondatorul Grunau&Paulus, mărturisește că rețelele sociale sunt astăzi printre cele mai importante platforme folosite pentru promovarea talentelor.
„Prezentatorii, orchestrele și festivalurile se uită la rețelele sociale pentru a vedea câți potențiali cumpărători de bilete poate aduce un artist. Se uită la numărul de urmăritori și sunt foarte atenți la ceea ce fac artiștii pe rețelele de socializare, mai ales prezentatorii privați sau orchestrele private care depind de vânzările de bilete. Am senzația că, în special în muzica clasică, publicul încă își dorește experiența live. Și cred că acest lucru nu va dispărea niciodată.”, a explicat Jonas.
Ultima zi a Classical ME Summit. Stef Coninx, responsabil de re’eaua internațională Alamire, vorbește despre tehnologie și inovație în Muzica Veche.
Importanța Classical ME Summit
Ce aduc, pentru industria muzicii clasice, întâlnirile precum summitul de la Timișoara?
„Sunt foarte importante. Ele aduc împreună oameni cu aceleași preocupări, care se confruntă zilnic cu provocările din industrie. Trebuie să aduci acești oameni împreună pentru a se sprijini reciproc, a învăța unii de la alții, a face schimb de idei și a avea o voce mai puternică împreună pentru a exprima public ceea ce au nevoie și ceea ce își doresc.”, afirmă Fabienne Krause de la Classical NEXT.
„Avem ocazia de a cunoaște noi parteneri, de a ne face prieteni noi. Putem schimba idei, învățăm unii de la alții și devenim tot mai buni în ce facem.”, spune și Dacian Predan Hallabrin de la Predan Vogt Productions.
E un câștig pentru România faptul că manageri de orchestră, artiști și impresari discută aici exemple de bună practică, este de părere și Alexandru Mija, directorul de producție al Orchestrei de Tineret a Uniunii Europene.
Iar Cristina Uruc, managerul Artexim, organizatorul Festivalului „George Enescu” explică: „Evenimente precum acesta sunt extrem de necesare mediului de management muzical din România pentru că trebuie să dezvoltăm partea de colaborare și să ne dezvoltăm profesional echipele pentru a putea produce evenimente de calitate mare.”
Concluziile îi revin directorului Filarmonicii Banatul, Ovidiu Andriș, co-organizatorul evenimentului: „Ne dorim ca, alături de acești profesioniști care vin în fiecare an aici, să creăm o comunitate și să reușim că dezvoltăm strategii viitoare pentru industria muzicii clasice. Muzica clasică este accesibilă și poate să fie cool. Da, muzica clasică nu este entartainment, este considerată în continuare de nișă, dar cred că prin prezentarea ei într-un alt mod, mai tineresc, mai adaptat zilelor noastre, putem să atragem public”.
Ediția din acest an a Classical ME Summit a avut loc în Sala Senatului UPT a Palatului Lloyd din Timișoara. Printre dezbateri, summitul a găzduit și momente muzicale atent orchestrate, cu interpretări creative menite să îi inspire și relaxeze pe participanți.
Classical ME Summit este un eveniment organizat de Asociația Scena muzicala și face parte din proiectul Musical Crossroads, finanțat de Primăria Municipiului Timișoara prin Centrul de Proiecte Timișoara.
Lasă un răspuns
Want to join the discussion?Feel free to contribute!