S-a încheiat a 11-a ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!

Peste 5.000 de spectatori au participat la proiecţiile şi evenimentele din cadrul celei de-a 11-a ediţii a Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara, care a avut loc în perioada 17-21 iulie.

Festivalul a însemnat aproape 40 de filme, dintre care multe în premieră în România, trei expoziţii, ateliere pentru copii şi tineri şi dezbateri.

Trofeul Ceau, Cinema! “Răzvan Georgescu” pentru cel mai bun film din competiţie a fost câştigat de “Ivo” (Germania, 2024), regizat de Eva Trobisch.

Felul în care la un moment dat ne confruntăm cu proximitatea morții celor dragi, din cauza bătrâneții sau a unei boli grave, este un subiect dificil chiar și în discuții. Cu atât mai mult apreciem realizarea unui film care descrie chirurgical, fară să alunece pe panta emoției sau a tezismului, o situație dintr-o societate prosperă și supertehnologizată, în care totuși ți se interzice să mori când dorești, oricât de mult ai suferi”, şi-a motivat decizia juriul format din actriţele Ilinca Manolache şi Olga Török şi regizorul Adrian Sitaru.

Premiul publicului a mers către filmul polonez „O altă viață decât a mea” (“Woman of…” 2023), regizat de Małgorzata Szumowska și Michał Englert.

Trofeul Ceau, Cinema! „Răzvan Georgescu” are o valoare de 1.000 de euro, iar Premiul Publicului este de 500 de euro, ambele fiind oferite de Groupama Asigurări. Trofeele sunt realizate de artista Lia Pfeiffer.

Alături de gala de deschidere cu producţia franceză “Extrasezon” (2023, r. Stéphane Brizé), filmele bănăţene s-au bucurat de cel mai mare succes. Cele 500 de locuri ale Cinema Timiş au fost ocupate la proiecţiile cu filmele “Clara” (2023), de Sabin Dorohoi, şi “Apă şi talpă” (2024), de Mircea Gherase şi Lucian Mircu, ambele în prezenţa echipelor. Scurtmetrajele bănăţene au umplut de asemenea Cinema Victoria.

Proiecţiile cu filmele din retrospectiva dedicată cinematografiei franceze, de la Grădina de Vară Capitol, au atras de asemenea sute de spectatori fiecare, la fel ca versiunea restaurată a uneia dintre capodoperele lui Andrei Tarkovski, “Sacrificiul” (1986), proiectată la Cinema Timiş. Apreciate au fost şi proiecţiile în aer liber din Piaţa Traian, dar şi proiecţia specială cu “Parazit” (2019, r. Bong Joon-Ho).

La această ediţie a fost celebrată cineasta maghiară Judit Elek (n. 1937), care a primit, la Budapesta, din partea echipei Ceau, Cinema!, trofeul onorific al festivalului şi care a avut parte de un focus de trei filme. Retrospectiva a fost organizată în parteneriat cu Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar din București.

În afară de proiecţii, spectatorii s-au mai putut bucura de trei expoziţii.

Una i-a aparţinut artistei bulgare Boryana Ilieva, creatoarea proiectului Floor Plan Croissant şi invitată specială a festivalului, şi a cuprins lucrări de artă care ilustrează case din 12 filme celebre.

La Galeria Pygmalion de la Casa Artelor încă mai poate fi descoperită, până pe 8 august, expoziţia “Secvenţe”, care conţine peste 50 de afișe de filme româneşti din anii `70-`80, din colecția privată a scriitorului, traducătorului și criticului de film Marian Rădulescu.

De asemenea, trei tineri studenţi, Ioana Satmari, Eric Szilveszter și Fabian Leiba, recent intraţi în echipa festivalului, au propus o expoziţie interactivă, intitulată “Ceau, Cinema!, pe numărate”.

Atelierul Ceau, Cineva! a fost dedicat analizei şi criticii de film şi l-a avut coordonator pe criticul Victor Morozov. Zece tineri din Timişoara şi din alte oraşe au participat la workshop.

Partenerul internaţional din acest an a fost festivalul transfrontalier de film Tribute to a Vision din Nova Gorica, oraş sloven de la graniţa cu Italia, care va deţine în 2025 titlul de Capitală Europeană a Culturii. O echipă de la Tribute to a Vision a fost prezentă la Timişoara.

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Pelicula Culturală.

Proiectul face parte din Programul cultural național „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțat prin programul Legacy Timișoara 2023, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.

Sponsori: Groupama Asigurări, Vitas România.

Finanţat de: Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC).

Parteneri internaţionali: Festivalul de Film Tribute to a Vision (Slovenia şi Italia), Proiectul Floor Plan Croissant (Bulgaria).

Parteneri: Lipoplast, Institutul Italian de Cultură din Bucureşti, Centrul Cultural German din Timişoara, Institutul Liszt – Centrul Cultural Maghiar București, Ambasada Spaniei, Institutul Cervantes din Bucureşti, Forumul Cultural Austriac Bucureşti, Institutul Polonez Bucureşti, Centrul Ceh Bucureşti, Institutul Francez din Timișoara, Institutul Francez din Bucureşti.

Sprijinit de: Asociaţia Marele Ecran, Asociația Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii, Cinema Timiş, Cinema Victoria, Asociaţia Ceva de Spus, Fundaţia Cartea Călătoare, Cărtureşti Timişoara, La Două Bufniţe, Cartea de Nisip, Animest, Ibis Timisoara City Center, Porsche Timişoara, Ovride, Faber, Timişoara la cutie, Casa Artelor – Direcţia Judeţeană pentru Cultură Timiş, Arhiva de Filme din Ungaria, Universitatea de Vest din Timişoara (UVT), Social Fabrics Research Lab (FabLab), Facultatea de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării din cadrul UVT, Asociația Comunitatea GIS din Timișoara, F-Sides Cineclub, Eventbook, Auăleu, Crama Aramic, Pulcinella, Fundația Județeană pentru Tineret Timiș, Claudia Roşu.

Parteneri media: Gen, revistă, Zile şi nopţi, Films in Frame, West City Radio, CineFan, Tributary Stu, În Bine.

###

Timișoara la cutie: JOCUL – Un boardgame educativ și distractiv pentru a descoperi orașul

Timișoara la cutie: JOCUL este primul boardgame despre Timișoara, care care îmbină partea educativă cu cea distractivă, pentru a ne apropia de oraș, într-un mod ludic, potrivit pentru toate vârstele.

Dezvoltarea acestui joc de societate a venit ca o continuare naturală a produselor noastre, care aduc orașul în prim plan, îmbinând partea educativă cu cea distractivă și ne bucurăm că avem ocazia să facem această lansare în anul în care Timișoara este Capitală Europeană a Culturii! Am așteptat cu emoție și nerăbdare să prezentăm publicului acest joc, la care lucrăm de peste 8 luni, și care își propune să ne facă mai conștienți de istoria, arhitectura și multiculturalitatea Timișoarei”, declară Elisabeta Varga-Piątek creatoarea jocului.

Jocul îi are în prim plan pe Mira, Ilona, Maxi și Ștefan, prieteni din patru țări, care au o misiune comună, aceea de a descoperi poveștile Timișoarei și de a ajunge la harta vechii cetăți, ascunsă în pavajul din Piața Unirii. Micii detectivi vor parcurge orașul pornind de la Gara de Nord, trecând prin principalele cartiere istorice, până în zona centrală, urmând indiciile și adunând bănuții ce li se arată în cale.

Timișoara la cutie: JOCUL cuprinde o planșă cu harta orașului, pe care este stabilit traseul de joc, patru pioni reprezentând și principalele minorități etnice ale orașului, un set de cartonașe cu informații despre Timișoara, un set de cartonașe cu întrebări despre Timișoara, un set de cartonașe cu acțiuni care fac joaca dinamică și antrenantă, jetoane de vot pentru alegerea răspunsului corect și bănuți de aur care sunt și miza câștigării jocului. Câștigătorul este cel care ajunge primul la finalul traseului și strânge cei mai mulți bănuți de aur, respectiv cel care știe cele mai multe informații despre Timișoara.

Jocul are două versiuni de a fi jucat, una pentru copiii de grădiniță, începând cu 4 ani, în care sunt activate doar acțiunile (“înainte”, “înapoi”, “stai o tură”, “mai dai o dată cu zarul”) și a doua versiune, potrivită începând cu vârsta de 7 ani, până la vârsta adultă, care include și componenta de dezvoltare și testare a cunoștințelor generale despre istoria și arhitectura orașului.

Ilustrația și grafica jocului este realizată de Dan Ungureanu, cunoscutul ilustrator de cărți pentru copii (Apolodor, Fram ursul Polar, Micul Prinț, etc.), cel care semnează și grafica celorlalte produse Timișoara la Cutie, care se focusează pe construirea unor miniaturi 3D reprezentând clădiri istorice valoroase ale orașului Timișoara și Sibiu (Mini Timișoara la Cutie, Timișoara la plic, Timișoara de colorat, Sibiu la Cutie etc.).

Jocul este realizat în limba română și în limba engleză și este produs 100% în România și poate fi cumpărat din magazinul online https://timisoaralacutie.ro/, din Librăria La Două Bufnițe și în curând și în celelalte magazine, la prețul redus de 240 lei până în 18 aprilie.

GALERIE FOTO | Încă o clădire istorică din cartierul Cetate ne încântă privirea, după lucrările de renovare

Construită în 1896, această clădire aflată la intersecția străzilor general Eremia Grigorescu și Emanoil Ungureanu, se întinde pe o suprafața de 600 mp și are 21 de apartamente. Lucrürile de renovare a fațadei au durat mai bine de doi ani, iar constructorii spun că s-au păstrat și recondiționat elementele de arhitectură originale.

Ne bucurăm foarte tare că s-a mai finalizat încă o clădire istorică în Timișoara, cu materialele noastre de asanare-renovare, marca RÖFIX. Suntem foarte bucuroși că se pune accent pe calitatea produselor folosite la astfel de recondiționări și așteptăm cu nerăbdare și finalizarea celorlalte lucrări de asanare – renovare și împreună ne vom putea bucura de frumusețea clădirilor istorice din oraș, spune Adriana Dobriceanu, manager Murali Store – distribuitor RÖFIX.

Despre istoria clădirii nu se cunosc multe informații, doar că a fost un imobil de raport, adică, construit cu scopul ca apartamentele să fie închiriate.

A fost construită în perioada de glorie a Timișoarei, perioada între 1870 și 1914, mai exact în 1896. Arhitectural se încadrează în stilul istoricist, eclectic, adică un stil combinat, care împrumută elemente din mai multe stiluri arhitecturale, pentru a crea un ansamblu frumos și putem spune că în cazul de față, chiar le-a reușit constructorilor acest lucru. Extraordinar e faptul că acum, toate elementele acestea frumoase pot fi admirate în splendoarea lor inițială, fiind refăcute cu multă migală. Clădirea, din câte știm, a fost construită, a fost investiția unui medic veterinar originar din Curtici, astăzi în județul Arad. Ulterior, clădirea a avut aceeași soartă ca toate celelalte. A fost naționalizată și după aceea a așteptat multă, multă vreme să fie renovată. Avem un ocupant important al acestei clădiri, celebrul poet revoluționar, Ion Monoran, a trăit aici, cel care a fost unul dintre aceia care au oprit tramvaiele în Piața Maria și acela a fost momentul de cotitură în care a pornit revoluția anticomunistă de la Timișoara, ne spune Dan Codre, ghid de turism la Timișoara City Tours.

Ultramarin și TUI, un parteneriat pentru vacanțe cu zâmbetul pe buze

Ultramarin și TUI, două mărci consacrate în domeniul turismului. Prima pe plan zonal, în partea de vest, cea de-a doua, pe plan mondial. Împărtășesc valori comune, experiență și expertiză, acumulate organic, în decenii. Faptul că și-au dat mâna, a venit natural, firesc.

Pot să spun că de fapt totul a început de foarte mult timp, din momentul în care noi, să zicem, din România sau din țările estice, ne uitam cu jind cum lucrează touroperatorii din industria mare. Ne-a plăcut foarte mult modul acesta al operatorilor din TUI Travel, de a se uni toți, sub o singură umbrelă, de a pune toți ce au mai bun, fie că sunt agenții de turism, sunt 1600 de agenții de turism, fie că sunt companii aeriene sau vase de croazieră sau multe hoteluri, care ce au toți acești operatori în comun? Au niște valori comune. Faptul că ne dorim cu toții să-i întâmpinăm pe turiști cu zâmbet, să-i facem fericiți în concediu și să vină fericiți înapoi. Deci a pornit totul cumva bazat pe valori. Îmi place cum lucrează ei? Vreau să fiu și eu așa? Lor le place cum lucrăm noi de 20 de ani? Au încredere că le respectăm valorile și servim clienții așa cum și-ar dori ei și cum știu ei să o facă? Ok, hai să punem împreună tot ce avem fiecare mai bun”, ne spune Gabriela Petcana, fondatoarea Agenției de Turism Ultramarin.

Gabriela Petcana, fondatoarea Agenției de Turism Ultramarin

TUI TravelCenter Timișoara funcționează într-un parteneriat cu Agenția de Turism Ultramarin, care va asigura managementul. Principalul atuu al acestui parteneriat, în afara ofertei generoase, va fi reprezentat de serviciile de consiliere.

Cei care ne vor călca pragul vor beneficia de o consiliere de calitate. Este foarte important să ai, așa cum ai un agent de asigurări, așa cum ai un medic de familie care te cunoaște, să ai și un agent de turism, consilierul tău de turism, care știe ce îți dorești, unde e cazul să mergi, unde e o noutate, un last minute sau un early booking. Deci, în primul rând m-aș referi la consilierea de calitate pe care o facem împreună cu echipa mea de 20 de ani, facem bine asta, facem consiliere. După aceea, prin parteneriatul cu TUI vom avea acces la o mulțime de produse la prima mână, cum spuneam. Fie că sunt hoteluri, vase de croazieră, avioane, deci produse verificate și de înaltă calitate. Aș dori să aibă încredere în continuare în noi. Să ne ajute până la urmă să revenim la ceea ce a fost industria ospitalității și așa frumos numită industria zâmbetului înainte de pandemie și de perioada această dificilă pe care o străbatem. Vom fi aceeași echipă care ne ocupăm cu drag de concediile celor care le oferim serviciile. Ne vom ocupa cu aceeași grijă, cu aceeași atenție, încercând să le îndeplinim visele”, adaugă Gabriela Petcana, care va asigura și managementul TUI TravelCenter Timișoara.

Gabriela Petcana și Ștefan Leontin Joos, general manager TUI Travel Center, la inaugurarea biroului TUI din Iulius Mall

„Ne bucurăm că revenim pe piața din Timișoara cu brandul TUI, în acest parteneriat special cu colegii de la Ultramarin. Noi, din Timișoara o să operăm anumite zboruri charter pentru piața locală. De exemplu, avem zboruri pe Antalya sau pe Mallorca, două destinații foarte îndrăgite, însă, poate cel mai important, vom asigura accesul clienților noștri pe charterele noastre de destinații exotice, cum ar fi Mauritius, Maldive sau Mexic, chartere care au plecare din Viena și care sunt foarte ușor accesibile pentru piața din Timișoara. prin care le punem la dispoziție experiențe de neuitat. Îi așteptăm pe timișoreni în noul sediu TUI TravelCenter din Iuius Mall, unde zâmbetul TUI îi va însoți atât de la plecare, de la luarea deciziei de vacanță, pe parcursul ei, cât și la întoarcere.”, spune Ștefan Leontin Joos, general manager TUI Travel Center.

TUI Group, cel mai mare grup de turism din lume, operează în aproximativ 180 de destinații de pe mapamond. Grupul reunește peste 380 de hoteluri premium, precum RIU, TUI Magic Life, Robinson și TUI Blue, 1.600 de agenții de turism pe întregul continent european, cinci companii aeriene de agrement europene, cu aproximativ 150 de aeronave moderne pentru transport lung și mediu, 17 nave de croazieră, de la navele de lux MS Europa și MS Europa 2 până la flota „Mein Schiff” a TUI Cruises și vasele Marella Cruises din Marea Britanie.

www.tuitravelcenter.ro www.ultramarintm.ro

Competiția BioMed a desemnat eseurile științifice câștigătoare!

După etape de evaluare riguroase, competiția BioMed organizată de Asociația Biomentorhub și-a desemnat câștigătorii care au fost premiați în cadrul unei festivități găzduite de Centrul de Cercetări OncoGen din Timișoara.

Festivitatea a inclus prezentări din partea unor invitați speciali: Dr. Tudor Constantin Badea, Cercetător în cadrul Facultății de Medicină a Universității Transilvania din Brașov, Prof.univ. Dr. Virgil Păunescu, Vice-președinte al Academiei de Științe Medicale din România, Prof. univ. Dr. Florin Bîrsășteanu, Dr. Marius Bența, CMO XVision, precum și reprezentanți ai sponsorilor.

Câștigătorilor le-a fost transmis un mesaj de felicitare și încurajare din partea domnului Ministru Sebastian Burduja – Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Cele mai bune 12 eseuri alese de juriu, dar și de votul publicului (în ceea ce privește premiul de popularitate) au revenit următorilor participanți:

I. Categoria tematică Bio-inspired, nivel pre-universitar

Premiul I (oferit de BIOMAP) Munteanu Andreea – Hibernarea. Medicament anti-hiperfagic, Colegiul Național „Andrei Șaguna”, Brașov.
Premiul II (oferit de Dacia Plant) Cuculeanu Cristian-David – Fotosinteza ca sursă de energie regenerabilă, Liceul Teologic Romano-Catolic „Hám János”, Satu Mare.
Premiul III (oferit de Zenyth Pharmaceuticals) Burduhos Carina – Viitorul oncologiei: Aplicațiile tehnologie CRISPR-Cas9 în tratamentul și cercetarea cancerului, Colegiul Național „C.D. Loga” Timișoara.


II. Categoria tematică Bio-inspired, nivel universitar

Premiul I (oferit de Merck România) Chelner Francesca-Maria – Heterocephalus glaber – o sursă de inspirație, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa”, Iași.
Premiul II (oferit de Bio Zyme) Crăciun Denisa-Ioana – Glioblastomul – Model microfluidic cerebral pentru studierea acțiunii substanțelor antineoplazice și monitorizarea digitală a acestuia, Facultatea de Biologie, Universitatea din București.
Premiul III (oferit de Farmec) Ciudin Elena-Vanda – Viitorul strălucit al bioluminescenței în medicina bazată pe editare genetică, Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca.


III. Categoria tematică HealthAI, nivel pre-universitar

Premiul I (oferit de Bio Zyme) Sotiroff-Ivanciu Rebecca – Spectrometria de masă în analiza probelor de sânge Dried Blood Spots: DBS-MSPen-MS-AI, Colegiul German Goethe, București.
• Premiul II (oferit de Zenyth Pharmaceuticals) Dincă Ioana Eleonora – Un peștișor biohibrid sau mai bine spus o inimă de copil, Complexul Educațional Laude Reut, București.
Premiul III (oferit de Dacia Plant) Enciu Iulia-Roxana – Skin Vision – o metodă accesibilă de depistare și monitorizare a cancerului de piele, Liceul Teoretic „Ovidius” Constanța


IV. Categoria tematică HealthAI, nivel universitar

Premiul I (oferit de Merck România) Măgureanu Dan-Claudiu – Biotehnologia și inteligența artificială în dizabilitatea motorie din scleroza multiplă – Implementarea mai multor tehnologii pentru o problemă unică, Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu”, Cluj-Napoca.
Premiul II (oferit de BIOMAP) Bîldea Naomi – Implicațiile psihopatologice ale axei creier-intestin-microbiotă. Rolul inteligenței artificiale în crearea unei noi forme de tratament, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, Universitatea Babeș̦-Bolyai, Cluj-Napoca.
Premiul III (oferit de Farmec) Cezar Alexandru – Pan-genomica și viitorul terapiei genice, Facultatea de Biologie și Geologie, Universitatea Babeș̦-Bolyai, Cluj-Napoca
V. Premiul special de popularitate (oferit de STADA Hemofarm) Munteanu Andreea – Hibernarea. Medicament anti-hiperfagic, Colegiul Național „Andrei Șaguna”, Brașov.


Lucrările câștigătoare, dar și cele finaliste sunt publicate pe site-ul Asociației BioMentorHub și pot fi lecturate aici: https://biomentorhub.ro/rezultate-biomed-2022/ sau aici: https://biomentorhub.ro/articole/.

O înregistrarea a festivității de premiere poate fi vizionată la: https://fb.watch/cR6eAEB2Bk/

Organizatorii mulțumesc pentru colaborare și pentru susținerea inițiativei, Merck România, Marsilian Technologies, Bio Zyme, STADA Hemofarm, Dacia Plant, Zenyth Pharmaceuticals, Farmec, Editura Corint, Editura ALL.

Felicitări tuturor participanților înscriși pentru curajul și dorința de a-și împărtăși creativitatea și interesul științific prin intermediul acestei competiții.

Asociația BioMentorHub va sprijini în continuare tinerii României interesați să urmeze studii și o carieră în domeniul cercetării medicale și bioștiințelor.

Color the Village 2022 va avea loc în Fărășești, județul Timiș

Timișorenii de la Asociația Acasă în Banat organizează pentru al patrulea an consecutiv proiectul „Color the Village”, un adevărat festival al faptelor bune în care, timp de trei zile, voluntarii zugrăvesc fațadele a 30 de case dintr-un sat bănățean.

Pentru acest an, satul ales pentru desfășurarea evenimentului este Fărășești, comuna Pietroasa, în zona de munte a județului Timiș. Satul se remarcă prin numărul mare de case bătrânești care s-au păstrat, multe dintre le construite din lemn, cu o arhitectură specifică zonei etnografice Făget, cu porți sculptate și fațade frumos decorate.

Am ales Fărășeștiul pentru că este unul dintre cele mai pitorești sate de munte din județul Timiș, cu un potențial turistic deosebit. Are un patrimoniu arhitectural bogat și încă mai păstrează identitatea și farmecul de odinioară. Vrem să ajutăm comunitatea locală să păstreze aceste valori și să le pună în valoare din punct de vedere turistic” declară președintele Asociației Acasă în Banat, Radu Trifan.

Evenimentul va avea loc timp de trei zile, în perioada 9-11 iunie 2022. În cele trei zile sunt așteptați câteva sute de voluntari pentru a da o mână de ajutor la reabilitarea fațadelor și la diverse acțiuni de înfrumusețare a satului.

Ne bucurăm că Asociația Acasă în Banat a ales satul Fărășești și îi așteptăm cu drag pe toți cei care vor să participe. Noi, ca administrație locală, vom ajuta cu tot ce putem la organizarea evenimentului și sunt convins că și locuitorii din sat și din toată comuna vor participa, fiecare cu ce va putea”, spune Virgiliu Ciocea, primarul comunei Pietroasa.

Fărășești a fost mult timp un sat izolat la care se ajungea greu, însă în ultimii ani, de când a fost asfaltat drumul de acces, a început să se modernizeze într-un ritm rapid, multe case tradiționale riscând să fie modificate ireversibil.

Totuși, aici încă se mai păstrează un număr mare de case cu fațade frumos ornate, cruci din lemn sculptate, o moară de apă și diverse construcții din piatră, cu un farmec greu de găsit în alte sate din județul Timiș.

Pentru Asociația Acasă în Banat provocările ediției din acest an vor fi salvarea a cât mai multe case bătrânești, a morii de apă din localitate, folosirea pe scară largă a tehnicilor și materialelor tradiționale și colaborarea cu localnicii din Fărășești pentru a transforma satul într-o atracție turistică ecologică și sustenabilă.

Color the Village/Colorează Satul se află la a patra ediție și, an de an, are loc într-un sat din Banat, alternativ din județele Timiș și Caraș-Severin. Edițiile precedente au avut loc la Ilidia (2021), Racovița (2020) și Eftimie Murgu (2019). Proiectul Asociației Acasă în Banat este unic în țară și își propune să pune în valoare arhitectura tipică din această zonă. În cele trei zile, sute de voluntari muncesc contra cronometru pentru a reuși să își atingă ținta.

Despre Asociația Acasă în Banat

Asociația Acasă în Banat a fost înființată în 2018 și își propune să păstreze patrimoniul cultural al regiunii Banat, să redea culoare satului bănățean, să redescopere adevăratele valori ale acestor locuri: oameni buni și gospodari, case frumoase și poveștile lor.

Asociația Acasă în Banat poate fi contactată pe pagina de Facebook sau la adresa de email acasainbanat@gmail.com.

Donații în LEI: RO26BTRLRONCRT0P53069801

Donații în EURO: RO11BTRLEURCRT0P53069801

SWIFT/BIC: BTRLRO22

PayPal: acasainbanat@gmail.com

Trofeul Ceau, Cinema!, câştigat de „Casa cu păpuşi” şi „Otto Barbarul”

Trofeul „Răzvan Georgescu” al Festivalului Ceau, Cinema! de la Timişoara a fost câştigat la egalitate de documentarul „Casa cu păpuşi” (2020), de Tudor Platon, şi filmul de ficţiune „Otto Barbarul” (2020), de Ruxandra Ghiţescu.

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este Trofeele-Ceau-Cinema-1030x686.jpg
Trofeele Ceau Cinema

„Casa cu păpuşi” a fost apreciat de juriu pentru că „tratează cu foarte mult umor un subiect delicat şi sensibil”, iar „Otto Barbarul”, pentru „tupeul” său şi pentru atmosfera „dark”. Trofeul „Răzvan Georgescu”, în valoare de 1.000 euro, este acordat de Vitas România.

Menţiunea Specială a juriului a mers către „Copii pierduţi pe plajă” (2020), de Alina Manolache, un documentar remarcat pentru „viziune și originalitate”.

Juriul competiţiei a fost format din trei reprezentanţi ai sectorului cultural independent din Timişoara: Christine Cizmaş, co-fondator şi actor la Auăleu, Răzvan Cornici, membru al colectivului artistic Balamuc (loc de joacă ș-altele), şi Raluca Selejan, co-fondator al Librăriei La Două Bufniţe.

Juriul Ceau Cinema!

Participare și atmosferă

Peste 1.500 de spectatori au participat la cele 15 proiecţii de film şi la atelierele, discuţiile şi alte evenimente din cadrul ediţiei a opta a Festivalului Ceau, Cinema!, care s-a desfăşurat între 15 şi 18 iulie la Faber, Grădina de Vară Capitol şi Filarmonica Banatul din Timişoara.

Festivalul s-a încheiat în sala Capitol a Filarmonicii Banatul cu proiecţia documentarului „Holy Father” (2020), urmată de o sesiune de întrebări şi răspunsuri de aproape o oră cu regizorul Andrei Dăscălescu şi protagonista Paula Niculescu.

Paula Niculescu și Andrei Dăscălescu

Alte proiecţii apreciate de public au fost cele cu documentarul timişorean „Swamp City” (2020), de Bogdan Puşlenghea şi Ovidiu Zimcea, „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” (2020, r. Radu Jude), în prezenţa actriţei Claudia Ieremia, „Mia îşi ratează răzbunarea” (2020), prezentat la gala de deschidere, cu participarea regizorului Bogdan Theodor Olteanu şi a actriţei Ioana Bugarin, „Otto Barbarul” (2020), în prezenţa regizoarei Ruxandra Ghiţescu şi a producătoarei Anda Ionescu, dar şi comediile franceze „Discursul” (r. Laurent Tirard) şi „Mandibule” (r. Quentin Dupieux).

Ioana Bugarin

Întâlniri emoţionate cu spectatorii au avut şi regizoarele Alina Manolache („Copii pierduţi pe plajă”) şi Andra Tarara („Noi împotriva noastră”).

Peste 20 de tineri au participat la atelierul de formare Ceau, Cineva!, organizat împreună cu Asociația Culturală Contrasens.

Atelier Ceau, Cineva!

Ceau, Cinema! este un festival dedicat filmului european, organizat de Asociaţia Marele Ecran şi Asociaţia Pelicula Culturală.

Sprijinit de: Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC), Vitas România, Groupama Asigurări, Conceptual Lab by Theo Nissim, Ness Digital Engineering Timisoara, Ibis Timisoara City Center, Institutul Francez din Timișoara, Centrul Cultural German din Timişoara, Facultatea de Horticultură și Silvicultură din cadrul USAMVBT, Little Hanoi, Ovride Specialty Cofee

Seara de deschidere – Ceau Cinema

Parteneri: Faber, Filarmonica Banatul, Animest, Balamuc – loc de joacă ş-altele, Auăleu, La Două Bufniţe, Timişoara la cutie, Hostel Cornel, Centrul de Testare Plac Med, iaBilet și Claudia Roşu

Partener strategic – coordonator program de educaţie cinematografică: Asociaţia Culturală Contrasens, prin programul „The Other Europe’s Cinema”.

Păpușile Teatrului Merlin, antidot la plictiseală, la refugiul în internet, fast –food și înstrăinare

O familie disfuncțională, aproape obișnuită, în bucătăria ei, după un mic dejun „cu cafea și prăjiturele”: toate închipuite! Toți ai casei în care „clanțele deschid ușile, iar fumul iese pe horn” stau cu ochii în telefoane, butonează, scroll-ează, își verifică like-urile și, poate, își trimit unii altora inimioare virtuale: o scenă atât de familiară azi, încât e greu să nu te vezi în ea.

Fiecare, în telefonul lui, în lumea lui. Cum să ne recuperăm acel ”împreună”, scindat de ecrane, rețele de socializare, gadgeturi noi și dependențe virtuale? „Să ne jucăm!”.

O carte, plăcerea redescoperită a lecturii, câteva povești, multă imaginație și joacă adevărată. Legumele, lingurile, coada de mătură și tot ce se mai găsește prin bucătărie devin personaje și vehicule spre poveste, bucătăria însăși se preschimbă într-un spațiu fantastic, o altă țară a minunilor.

Așa că „i-au lăsat să se boteze singuri”, iar pregătirea unui prânz….aproape obișnuit a devenit o aventură: Dă-mi Securea, Te Rog Dă-mi, Nu Mă-ntreba Nimic și toți ai casei pornesc, pe șinele în zig-zag, spre Țara Rutabaga, un loc fascinant, din care nimeni n-ar mai vrea să plece vreodată.

Trec prin Țara de Sus și de Jos, prin Țara Culegătorilor de Baloane, prin cea a Clovnilor de Circ și ajung în satul Ficat cu Ceapă, unde-l întâlnesc pe Orbul cu Fața de Cartof, află care-i rostul generozității, al bunătății, și care-i adevărata orbire, despre acceptare, empatie, fericire și familie, ce puteri au năzdrăvăniile din piele-aurită de căprioară, ce se-ntâmplă dacă strănuți când nu trebuie în fața cui nu trebuie, cum a fost la nunta Păpușii de Cârpă cu Coadă de Mătură și cum te dai, în sus, pe toboganul Lunii. Toate, într-o zi aproape obișnuită, de la micul dejun, la prânz.

Spectacolul e un puzzle scenic din opt Povești din Țara Rutabaga (titlul original: Rootabaga Stories), carte a lui Carl Sandburg (1878-1967), scriitor, jurnalist, poet suedezo-american, triplu laureat cu Premiul Pulitzer și deținător al unui trofeu Grammy.

Cartea, apărută în 1922, a fost publicată în România în 1969 și nu a mai fost niciodată reeditată în limba română, devenind astăzi o carte pe cât de frumoasă, pe atât de rară. Cele opt povești au fost adaptate și dramatizate pentru spectacol de Simona Donici și ”pigmentate” cu jucăușe inserții de slam-poetry de Mirela Iacob.

Muzica originală a spectacolului este compusă de Levente Kocsárdi, iar decorul este creația lui Bajko Attila, la fel ca și foarte inspiratele păpuși construite de Tomos Tűnde.

O excelentă trupă de actori-păpușari colorează cu fantezia ei Țara Rutabaga: Mădălina Ghițescu Petre, Cristi Brătoiu, Raul Lăzărescu, Raluca Grumăzescu, Raul Bastean, Luana Uncruțiu, Robert Copoț. Asistența de regie și complicatul reglaj al finețurilor păpușărești au fost misiunea Mariei Gornic.

Echipa de creație este întregită de Sebastian Hamburger (video-proiecții), Lucian Moga (light-design). La pupitrul tehnic stau: Ion Chipăilă (lumini), Aurelian Giuchici (sunet) și Alexandru Uncruțiu (operare video).

Este primul spectacol în România inspirat de cartea lui Carl Sandburg și prima montare dintr-o trilogie Rutabaga pe care am gândit-o de câțiva ani. Întâia călătorie în zig-zag prin Rutabaga propune redescoperirea unor sentimente profunde, a unor obișnuințe bune precum mâncatul sănătos, plăcerea lecturii și a timpului-împreună, a unor valori precum altruismul și acceptarea diversității, o pledoarie pentru carte, joacă și evadarea în fantastic ca antidot la plictiseală, la refugiul în internet, fast –food și înstrăinare, un ghid imaginar de călătorie pentru orice familie mai mult sau mai puțin (dis)funcțională

Levente Kocsárdi, regizor

Regizor, actor, compozitor, Levente Kocsárdi a jucat mai mult de o sută de roluri în maghiară și română, a regizat piese clasice și contemporane, musical, theater-concert, animație, monodrame. Este director de scenă al companiei independente Arte-Factum și al stagiunii independente Nocturnalii.

Spectacolul ”ȚARA RUTABAGA. Hoinăreală în zig-zag” propune nivele de lectură care-l fac captivant pentru o audiență fără limită de vârstă, de la copii, la adolescenți și adulți.

Premiera se va desfășura sâmbătă, 10 aprilie 2021, de la ora 18, cu respectarea riguroasă a condițiilor de protecție sanitară în vigoare.

Foto © Alin Zelenco & Teatrul Merlin

Asociația Acasă în Banat ne invită „La masă în Banat”

La masă în Banat: patrimoniul gastronomic în prim-plan Asociația Acasă în Banat anunță lansarea proiectului „La masă în Banat”, o amplă inițiativă de documentare și promovare a patrimoniului gastronomic din zona Banatului. În ultimele luni, voluntarii asociației au luat la pas mai multe localități din județul Timiș pentru a descoperi ce rețete se mai gătesc în gospodăriile localnicilor și care au potențialul de a fi valorificate de către comunitățile locale.

„În ultimii ani am străbătut Banatul în lung și în lat și am rămas surprinși că diversitatea de produse și bucate locale este foarte puțin cunoscută și promovată. Vrem să dăm o mână de ajutor comunităților locale și să le promovăm patrimoniul gastronomic. Pentru a se dezvolta sustenabil, pe termen lung, ele au nevoie să își regăsească identitatea și să pună în valoare ceea ce au mai bun, iar mâncarea bună este cu siguranță unul dinaceste lucruri”, a declarat Nicoleta Trifan, vicepreședintele Asociației Acasă în Banat.

Proiectul constă în documentarea la fața locului a rețetelor, a modului în care sunt pregătite, a oamenilor minunați care dau mai departe moștenirea gastronomică și a poveștilor care s-au țesut în jurul acestor preparate.

„De exemplu, știați că la Cherestur se mai face rejteș? Sau că la Ciacova există și azi familii care gătesc sub influența bucătăriei turcești, iar la Gladna Română este neîntrecută o zacuscă de pitonci. Sunt astfel de particularități în absolut fiecare localitate din Banat, iar noi credem că ele aduc valoare și atractivitate pentru aceste locuri”, a mai spus Nicoleta Trifan.

Pe măsură ce sunt documentate, rețetele sunt publicate și puse la dispoziția publicului larg, atât pe pagina de internet dedicata www.lamasainbanat.ro, cât și pe rețelele de socializare.

În prima etapă, până la începutul lunii decembrie, vor fi publicate 30 de rețete culese din 10 localități din județul Timiș, iar în anii următori membrii asociației și voluntarii vor lua la pas și alte localități din Timiș și Caraș-Severin pentru a descoperi diversitatea uimitoare a bucătăriei din Banat.

La masă în Banat este un proiect realizat de Asociația Acasă în Banat și finanțat de Consiliul Județean Timiș în cadrul etapei I de finanțare a proiectelor culturale online din anul 2020.

Călătorie cu… poezie la Timișoara, de Ziua Culturii Române

În perioada 15 ianuarie-15 februarie 2025, timișorenii care circulă cu tramvaiul pe liniile 1, 2, 4, 6, 7, 8 și 9 pot face o călătorie cu… poezie.

la inițiativa Casei de Cultură a Municipiului Timișoara, tramvaiul 3449 a fost însuflețit cu fragmente din poezii eminesciene, scrise de mână, de copii de la câteva școli din oraș: Liceul Teoretic „Jean-Louis Calderon”, Colegiul Național Bănățean, Școala Gimnazială Nr. 30, Școala Gimnazială Nr. 19 „Avram Iancu”, Liceul Teoretic „Wendy Kids” și Școala Gimnazială Nr. 24.

Transformând transportul public într-un spațiu cultural și conectând timișorenii cu valorile literaturii române în mod accesibil, tramvaiele vor porni în cursă miercuri, 15 ianuarie 2025, la ora 14:00, de pe linia „de rezervă” din Piața Libertății, unde, între orele 13:00 și 14:00, vor avea loc recitaluri de poezie susținute de actori locali.

VIS DE LIBERTATE

De Ziua Culturii Române, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara a pregătit spectacolul „Vis de libertate”, vineri, 17 ianuarie și luni, 20 ianuarie 2025, ora 10:00, la Comenduirea Garnizoanei din Piața Libertății.

Dedicat cu precădere liceenilor, spectadolul este un demers emoționant și necesar despre Decembrie 1989, în regia Mirelei Puia și în interpretarea actorilor: Matei Chioariu, Adrian Jivan, Ariana Harșani și Diana Nițu.

Spectacolul, care durează 45 de minute, va fi urmat de un tur ghidat al expoziției „35”, dedicată tot Revoluției, care mai poate fi vizitată până în 31 ianuarie.

Participarea este gratuită, fiind necesare rezervări pentru grupuri de elevi, pe email ioana.cioata@ccmt.ro sau la telefon 0256-498214.

AFIȘELE CARE SPUN O POVESTE

„Casa de Cultură a Municipiului Timișoara. 2024” – prima expoziție din an. Afișe de la cele peste 100 de evenimente organizate de Casa de Cultură, anul trecut, pe agenda culturală a orașului sau în programe care își propun să ducă actul cultural în cartiere, să accesibilizeze conținuturi culturale valoaroase sau să pună la adăpost tradițiile și folclorul bănățean vor fi expuse în perioada 15 ianuarie – 10 februarie 2025, în Galeria Rotonda, a Casei de Cultură, și poate fi vizitată de luni până vineri, între orele 9:00 și 18:00. Intrarea este liberă.

Fiecare afiș este mai mult decât un material promoțional, devenind o incursiune printre momentele care au definit activitatea instituției în anul ce a trecut.

De la Clisura Dunării la Fiordul Oslo: expoziție interdisciplinară la META Spațiu

Expoziția Eco-cultural tides (Submerged narratives of the Danube and Oslo Fjord) se deschide vineri, 31 ianuarie, între orele 18:00 – 21:00, la galeria de artă META Spațiu din Timișoara.

Curatoriată de Mirela Stoeac-Vlăduți, această expoziție aduce în prim-plan o colaborare interdisciplinară între artiști și curatori din România și Norvegia și, totodată reprezintă rezultatul unui proiect internațional care îmbină cercetarea artistică, ecologia și patrimoniul cultural al Fiordului Oslo (Norvegia) și al Clisurii Dunării.

Printr-un model interdisciplinar de colaborare, proiectul a fost dezvoltat în parteneriat cu artiști și curatori din Norvegia și România.

Cei cinci artiști – Marina Oprea (RO), Alex Mirutziu (RO), Cosmin Haiaș (RO), Kristin Bergaust (NO), Alexis Parra (Pucho) (NO/CU) – prezintă lucrări realizate prin metode interdisciplinare, ce propun o reflecție asupra relației complexe dintre natură și cultură, abordând totodată teme ecologice și de conservare a patrimoniului natural și imaterial.

Proiectul Eco-cultural tides (Submerged narratives of the Danube and Oslo Fjord) s-a dezvoltat pe parcursul mai multor etape, incluzând cercetări de teren desfășurate în arealul Clisurii Dunării și o rezidență artistică în Oslo.

Activitățile au implicat colaborarea între artiști și specialiști din diverse domenii, punând în prim-plan un model de interacțiune transdisciplinară între artă și știință.

Pe parcursul proiectului, echipele româno-norvegiene au explorat teme precum impactul ecologic asupra peisajelor naturale, păstrarea memoriei colective și modul în care apa poate deveni o metaforă artistică pentru conexiunea dintre oameni și mediul înconjurător.

Expoziția își propune să prezinte rezultatele acestor cercetări, care includ lucrări de artă new media și un jurnal vizual detaliat al procesului curatorial și artistic.

Aceste materiale reflectă atât specificul local al Clisurii Dunării, cât și perspectiva internațională oferită de Fiordul Oslo, contribuind la o înțelegere mai profundă a interdependenței dintre cultură și natură.

Expoziția va include activități complementare precum artist talks, workshops, tururi ghidate și sesiuni interactive de mediere culturală, menite să faciliteze un dialog între public și artiști. Prin aceste inițiative, expoziția promovează sustenabilitatea și conștientizarea ecologică, subliniind potențialul Dunării și al Fiordului Oslo de a acționa ca lianți culturali internaționali.

Acest demers contribuie la dezvoltarea unor noi perspective artistice și curatoriale, promovând în același timp patrimoniul natural și cultural al Clisurii Dunării și Fiordului Oslo ca exemple de sustenabilitate și colaborare internațională.

Inițiativă bilaterală finanțată prin Granturile SEE și Norvegiene 2014 – 2021 prin Fondul Național Bilateral în cadrul PROGRAMULUI RO-CULTURA.

Studenții Facultății de Arte și Design UVT au câștigat noi competiții internaționale importante

 

Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest din Timișoara (UVT) își continuă tradiția de a promova excelența artistică și designul inovator, prin succesele notabile ale studenților săi la competiții internaționale.

Sub coordonarea conf. univ. dr. Alexandru Bunii, cadru didactic la Departamentul Design și Arte Aplicate, doi studenți ai facultății au obținut recent premii importante:

David Borovic – câștigător al premiului Student Prize la competiția internațională „Top 4 Rendering Challenge 2024

Masterand în anul II la specializarea Design Interior și Produs, David Borovic a impresionat juriul cu proiectele sale remarcabile, realizate cu ajutorul aplicației KeyShot – un software de randare de top utilizat în industria designului de produs.

Lucrările premiate au fost dezvoltate în cadrul cursurilor de Design de Bijuterie (DP3), Dezvoltarea Tehnologică a Proiectului (MDIP1) și lucrarea sa de licență „SYNTHESIS”, toate coordonate de conf. univ. dr. Alexandru Bunii.

Am descoperit KeyShot în primul meu an de studii datorită profesorului meu de design de produs, iar de atunci am muncit intens pentru a dezvolta competențe avansate în utilizarea acestuia. Acest premiu reflectă atât pasiunea mea pentru design, cât și susținerea primită din partea facultății”, a declarat David Borovic.

Luca Fistis – distins cu Silver Conch Award la „International Ocean Art Festival 2024

La ediția din 2024 a festivalului organizat în Coreea de Sud, sub tema „LIFE – OCEAN – HARMONY”, Luca Fistis, absolvent al programului de licență Design, a fost recunoscut pentru proiectul său inovator de ceas-bijuterie.

Lucrarea îmbină tehnologia de printare 3D și un design estetic sofisticat pentru a transmite un mesaj puternic despre importanța protecției mediului și a oceanului.

„Proiectul lui Luca Fistis evidențiază potențialul tehnologiilor moderne de a transforma arta aplicată într-un instrument de conștientizare a problemelor de mediu, oferind totodată o viziune estetică deosebită pentru designul de produs contemporan”, a subliniat conf. univ. dr. Alexandru Bunii, curator asociat al evenimentului internațional IOAF.

Diana Andreescu, decan FAD: „Facultatea de Arte și Design UVT este un spațiu al creativității și excelenței, aceste premii oferindu-ne bucuria unei reconfirmări internaționale a rolului Facultății de Arte și Design din UVT, ca promotor al inovației și calității academice. Îi felicităm cu căldură pe studenții noștri pentru performanțele lor excepționale și pentru contribuția lor la promovarea artei și designului românesc pe plan internațional!”

Jazz și muzică tradițională macedoneană, împletite armonios cu muzica clasică, la Filarmonica „Banatul” Timișoara

Vineri, 17 ianuarie 2025, la Sala Capitol, ne delectăm cu muzică clasică cu influențe de jazz, dar îi vom asculta pe artiștii Orchestrei Filarmonicii Banatul Timișoara interpretând inclusiv muzică tradițională macedoneană, alături de unul dintre artiștii Filarmonicii „Banatul” în rezidență – pianistul Simon Trpčeski, și ansamblul pe care îl conduce – Makedonissimo.

Astfel, în deschiderea concertului condus de maestrul Radu Popa vor fi audiate selecțiuni din Suita pentru orchestră de varietăți de D. Șostakovici.

Apoi, publicului îi va fi prezentată una dintre cele mai îndrăgite lucrări ale tuturor timpurilor – Rhapsody in Blue de G. Gershwin.

Lucrarea îl va avea ca solist pe Simon Trpčeski, cel care, în a doua parte a concertului, va expune vastul univers sonor al muzicii tradiționale macedonene, împreună cu Hidan Mamudov (clarinet, saxofon și caval), Vladimir Krstev (vioară), Alexander Somov (violoncel) și Vlatko Nushev (percuție).

Biletele se găsesc pe site-ul Filarmonicii Banatul Timișoara, la casierie, în Librăriile Cărturești și pe https://shorturl.at/sIhLX

SIMON TRPČESKI

A fost lăudat atât pentru virtuozitatea sa puternică și abordarea profund expresivă, cât și pentru prezența sa carismatică pe scenă. Lansat pe scena internațională în urmă cu 20 de ani ca artist BBC New Generation, într-o carieră incredibil de rapidă, fără a fi împiedicat de granițe culturale sau muzicale, a colaborat cu peste o sută de orchestre de pe patru continente, inclusiv London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Royal Concertgebouw Orchestra, Deutsche Sinfonie-Orchester Berlin și Dresden Philharmonic, Berlin Radio Symphony Orchestra, NDR Elbphilharmonie, Tonhalle-Orchester Zürich, Russian National Orchestra, Teatro Colón, în timp ce în America de Nord, este un solist frecvent cu Orchestrele Cleveland și Philadelphia, Los Angeles și New York Philharmonics, și Chicago, San Francisco, St. Louis, Seattle și Baltimore Symphonies. A cântat, de asemenea, cu New Japan Philharmonic, NHK Symphony Orchestra, Filarmonicile din Seul și Hong Kong, precum și cu Orchestrele din Sydney, Melbourne și Noua Zeelandă.

SIMON TRPČESKI

Solist foarte solicitat, pe lista lungă a dirijorilor remarcabili cu care a lucrat se numără Lorin Maazel, Vladimir Ashkenazy, Marin Alsop, Gustavo Dudamel, Cristian Măcelaru, Gianandrea Noseda, Vasily Petrenko, Charles Dutoit, Jakub Hrůša, Vladimir Jurowski, Susanna Mälkki, Andris Nelsons, Antonio Pappano, Robert Spano, Michael Tilson Thomas, Gabriel Bebeșelea și David Zinman. Relația sa de lungă durată cu Royal Liverpool Philharmonic, consolidată în continuare în timpul mandatului lui Vasily Petrenko, a produs o discografie vastă.

Născut în Macedonia în 1979, Simon Trpčeski este absolvent al Facultății de Muzică de la Universitatea Ss. Cyril and Methodius University din Skopje, unde a studiat cu profesorul Boris Romanov. În 2003, a fost distins cu Premiul Tânărului Artist al Societății Filarmonice Regale, iar în 2009, a primit Ordinul Prezidențial de Merit pentru Macedonia, o decorație acordată demnitarilor străini și naționali responsabili pentru afirmarea Macedoniei în străinătate. În 2011, a devenit primul laureat al titlului de Artist Național al Macedoniei.

MAKEDONISSIMO

Proiectul gândit de remarcabilul pianist Simon Trpčeski a avut premiera mondială pe 18 mai 2017, la Festivalul de la Ludwigsburg, Germania. Acest proiect include împletiri de dansuri macedonene cu mai multe cântece care aduc farmec întregii dimensiuni instrumentale a acestui proiect. Lucrările pe care ansamblul le interpretează au fost atent selectate de Simon Trpčeski și profesioniști de la Institutul de Folclor „Marko Cepenkov” și Ansamblul de dansuri și cântece populare „Tanec” din Macedonia.

Repertoriul este o evocare a muzicii copilăriei pianistului, lucrări ce redau bucuria ce caracteriza întrunirile de familie.

Totodată, acest proiect a reprezentat și o altă oportunitate extraordinară de a colabora cu compozitorul macedonean Pande Shahov, care a transcris 80 de minute de muzică folclorică.

Ansamblul Makedonissimo a participat cu succes la evenimente din  Franța, Germania, Muntenegru, Polonia, România, Serbia, Slovenia, Țările de Jos, Regatul Unit și Coreea de Sud, unde a fost transmis în direct pe YouTube.

Înregistrările cvintetului au fost realizate de Linn Records.

Proiectul se bucură, de asemenea, de sprijinul VRAM, CM Artists și MKI Artists.

VIDEO | La împlinirea a 52 de ani de existență, Pro Musica lansează piesa „AnteApocalipsa | Rugăciunea unui rocker”

Pro Musica, simbol al muzicii rock românești, marchează aniversarea a 52 de ani de la primul concert printr-un eveniment de excepție: lansarea piesei „AnteApocalipsa – Rugăciunea unui rocker”.

Această creație profundă și actuală, realizată de Ilie Stepan, liderul formației, reiterează puterea artei de a aborda marile frământări ale lumii contemporane, oferind o introspecție asupra conflictelor și inegalităților din societatea modernă.

Noua piesă, „AnteApocalipsa – Rugăciunea unui rocker”, este descrisă de scriitorul Mircea Mihăieș drept „o premoniție și un protest” împotriva dezordinii globale.

Aceasta reprezintă un apel la credință, lumină și speranță, oferind o perspectivă optimistă în fața provocărilor lumii moderne.

Compoziția reunește contribuțiile unor artiști remarcabili, precum liderul formației Pro Musica, Ilie Stepan, la chitară și Dixie Krauser la bas, Bogdan Bogy Nagy – lead vocal & voices, Doru Apreotesei – keyboards, Horea Crișovan – lead guitar, Dana Borteanu & Veronica Luță – backing vocals, Nicu Patoi – lead slide guitar, dar și pe regretații Grigore-Bujor Hariga – guitar sampling și Lică Dolga – drums samplings edit. Mixajul este realizat de Sebastian Ciocan (Show Factory Studios – Timișoara), iar masteringul de către  Florin Buciu (Fandango Recording – Spania).

Piesa „AnteApocalipsa | Rugăciunea unui rocker”, în varianta Audio Version:

Lansarea oficială a piesei este miercuri, 15 ianuarie, ziua când PRO Musica împlinește 52 de ani de la primul ei concert.

Fondată în 1973 la Timișoara, Pro Musica a marcat istoria muzicală a României printr-o activitate prolifică.

În15 ianuarie 1973, PRO Musica a debutat pe scena Liceului Pedagogic din Timișoara. Formația continuă să inspire publicul prin proiecte inovatoare, iar aniversarea de 52 de ani este acompaniată de lansarea unui documentar, a unei cărți și a unui boxset de patru CD-uri ce include 61 de piese.

Anul trecut, fanii Pro Musica au fost răsfățați cu lansarea cărții „Pro Musica Logica Timpului – Texte”, o antologie ce explorează istoria și impactul cultural al formației. Evenimentul a fost prezentat în cadrul unei inițiative desfășurate la Budapesta, organizată de Asociația Timișoara 2023 – Capitală Europeană a Culturii și ICR Budapesta.

Lansarea boxset-ului „best-of”, planificată pentru acest an, include patru CD-uri și va fi un obiect de colecție de excepție.

Designul copertei este inspirat de formatul vinilurilor, iar conținutul muzical va fi disponibil și pe platformele de streaming. După lansarea acestui boxset, formația intenționează să lanseze un dublu vinil cu o selecție de piese reprezentative.

dm România a lansat o nouă campanie de imagine prin care pune în valoare unicitatea comunității sale, sub sloganul #fixeu

dm România a lansat o nouă campanie de imagine, prin care încurajează pe toată lumea să fie autentică, unică și mereu așa cum simte, sub sloganul #fixeu într-o lume în care autenticitatea poate fi o provocare.

Campania completează motto-ul mărcii – aici mă regăsesc, aici cumpăr – și își propune să evidențieze și să aprecieze personalitatea fiecăruia, fără niciun filtru sau constrângere.

Campania a debutat joi, 9 ianuarie, la București și vineri, 10 ianuarie, la Timișoara, prin două evenimente publice dedicate tuturor celor care se regăsesc și pot spune: „sunt mereu cum simt, sunt #fixeu!”.

În București, clienții, ambasadorii și fanii brandului dm, dar și trecătorii, au fost invitați să urmărească o proiecție pe fațada clădirii Teatrului Odeon de pe Calea Victoriei, care a evidențiat ipostaze din rutina zilnică, momente de bucurie, relaxare, interacțiune umană sau pasiune, susținute de mesaje inspiraționale #fixeu primite de la iubitorii brandului dm România.

La Timișoara, toți cei prezenți la Iulius Mall, alături de fani și ambasadori dm, au putut urmări un show cu drone care a creat pe cerul orașului  momente care ne fac unici, speciali, apreciați, sensibili, genul de ipostaze în care ne regăsim și putem spune „sunt #fixeu”.

De asemenea, participanții au avut parte de surprize plăcute, având ocazia să împărtășească impresii și să se bucure de atmosfera vibrantă a comunității dm.

„La dm, ne concentrăm pe esența noastră, care se reflectă în sloganul ce tinde să devină mantră #fixeu. Viziunea noastră este să vedem fiecare individ ca parte integrantă a unei comunități diverse, cu propriile nuanțe și perspective unice. Într-o lume în care așteptările exagerate pot crea presiuni, ne angajăm să oferim un spațiu sigur unde fiecare persoană poate fi acceptată așa cum este, cu toate trăsăturile și slăbiciunile, fără niciun filtru. Prin intermediul hashtag-ului fixeu, dorim să consolidăm relațiile autentice cu clienții noștri și să răspândim optimism și bucurie de viață. Imaginea noastră de brand va reflecta această filosofie, punând accent pe autenticitate și celebrarea diversității, mai degrabă decât pe idealuri abstracte de frumusețe.  Îi așteptăm pe toți iubitorii brandului dm să ne urmărească și să spună alături de noi sunt #fixeu”, a declarat Daniela Jordanovski, Manager Marketing și Achiziții în cadrul dm România.

Campania #fixeu este susținută de spoturi tv, spoturi radio, publicitate outdoor, promovare în social media (Facebook, Instagram, Tiktok) și promoții speciale în rețeaua de magazine dm.

În paralel, ambasadorii de brand își încurajează urmăritorii să răspundă pe paginile de socializare provocării #fixeu.  

La dm fiecare poate spune:

Sunt #fixeu.  

Despre dm Romania 

Compania dm drogerie markt a fost înființată în 1973 și este prezentă în 14 țări din Europa, ceea ce o clasifică ca cel mai mare lanț de drogherii din Europa. În România, dm este prezent din 2007, timp în care a evoluat constant, a creat aproximativ 2.000 de locuri de muncă, un magazin online și aplicația „dm-ul meu”, care răspund nevoii de proximitate, precum și peste 150 de magazine fizice, care aduc aproape experiența de cumpărare pentru toți iubitorii brandului.